Cili Besar


Benih cili besar sudah di pindahkan ke polibag.Siapa kata tak perlu di jaga rapi..




Dalam pemerhatian saya, pucuk pokok cili besar saya telah di serang stip, lalu ia menjadi menggulung dan kerekot, masalah biasa bagi tanaman cili besar dan segala macam jenis cili.
Pada mulanya saya menggunakan air bawang putih, selaku racun organik untuk membasmi stip ini.

Yang ini pula alhamdulillah kelihatan segar bugar, tak semua pokok cili yang saya tanam di serang strip ,
Penyiraman saya lakukan pagi tengahari dan petang


Bahagian pucuk pokok cili besar ini saya cantas , akibat serangan stip yang malampaui batas, habis kerekot daun cili besar saya di kerjakannya.Tunas baru mula keluar .

Yang ini pula sama seperti gambar di atas


Daun muda luka akibat terkena baja AB semasa saya menyiram,Inilah kesannya pada daun,Bukan serangan serangga atau sewaktu dengannya

Yang ini pula terkena percikkan baja AB juga. Kenangan ini saya abadikan di blog ini sebagai rujukkan saya di masa hadapan dan buat semua pembaca yang sudi singgah ke blog ini..
Banyak lagi yang saya harus pelajari

3 comments:

  1. last semaian cili besar kulai di rumah.....babah jaga drngan rapi.siram air beras. air baja roti. air hujan dan air antibodi untuk pokok cili ini

    ReplyDelete
  2. kutu bena tak de pulak.......

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hasil Cili Musim Pertama

Hasil MusimPertama Alhamdulillah

Fertigasi Cili Besar