Semaian pokok cili besar



            Menyemai benih pokok cili besar , sebelum ini saya hanya semai di tanah biasa , maksud saya di sini tanah gambut saya campurka sedikit dengan tanah bakar dan sedikit tanah merah, Saya gaulkan hingga rata,
Kemudian saya letakkan tanah ke dalam pasu yang bersaiz sederhana. Biji benih yang saya perolehi daripada cili yang sudah masak atau yang merah menyala,menandakan benih cili sudah matang ataupun sudah tua.

Benih cili burung, benih dari buah cili yang sudah tua atau sudah matang saya semai .Penyemaian tidak mengikut S.O.P yang di gariskan. Satu lubang banyak pokok, ini menyukarkan bila proses pengalihan benih ke polibag

            Berbeza pada kali ini saya menggunakan kotak semain yang bersaiz lubangnya agak besar, tujuan lubang besar adalah mudah untuk kita mengasingkan dari kotak semaina ke dalam poli bag, ada yang bersaiz kecil tetapi saya di nasihatkan agar memilih yang besar,

        Media semaian untuk kali ini adalah petmos ,maaf jika tersalah ejaan, Petmos di letakkan ke dalam kotak semain pada separuh bahagian lubang, siram dengan air dengan semburan kembang agar petmos di dalam kotak semain tidak bertaburan keluar, letakkan biji benih sebiji hanya untuk satu lubang di bahagian tengah, sembur sekali lagi, setelah itu taburkan petmos lagi bagi menutupi biji benih cili besar, sembur sekali lagi


2 comments:

  1. Lawat blog kak su pg ni...

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Kak Su balas kunjungan ni. Seronok akak baca perkongsian awak. Akak dulu memeng minat sangt bercucuk tanam.
    Sume pun ada , cili, halia, serai wangi, lengkuas, nenas, pisang, ubi, jagung, limau kasturi, limau purut.. you name it.. macam2 ada
    lani dah duk kat atas flet... hmmppp
    Kat mana kebun ni, nak wat lawatan lah satu hari nanti.. boleh?

    12 Tip Tingkatkan Trafik ke Blog

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hasil Cili Musim Pertama

Hasil MusimPertama Alhamdulillah

Fertigasi Cili Besar