Tapak untuk Tangki Penyiraman Pokok Cili Besar

Tapak untuk tangki penyiraman pokok cili besar, kalau nak diikutkan nak di letakkan sahaja di atas tanah,
Aats nasihat pakar dalam bidang paipping , di nasihatkan suapay tangki hendaklah berada di atas , maksudnya keadaan tangki hendaklah berada lebih tinggi daripada pum yang kita gunakan , ini adalah asas bagi sistem pump. Bukanlah banyak pokok cili besar yang hendak di tanam, tetapi untuk jangka masa panjang seandainya kita hendak menambah bilangan poli bang cili kita, kerja kerja  pada bahagian penyiraman ...maksudnya paipping sudah sempurna

jejaring besi di gunakan sebagai bin atau tulang di dalam tapak untuk tangki air di tempatkan

saya menggunakan sangkar kucing yang sudah lama terbiar dan tidak lagi di gunakan sebagai bin



Sejumlah 13 bag simen  3 in One saya gunakan untuk membuat tapak tangki saya ini.
Alhamdulillah syukur ...dua kali keluar cari simen tak cukup semasa menjalankan proses tersebut 
Alamaklumlah tiada pengalaman dalam seni bina pertukangan batu ini


Ukuran untuk dua tong tangki air saya . Untuk satu tong berkapasiti 300 galan


Keadaan tong air bagi tujuan penyiraman cili besar saya.
Bahagian bawahnya masih belum di buatkan tapak tau di buatkan tempat yang teguh untuk menampung kapasiti air di dalam tong tangki air saya


Taklahluas dan besar mana , hanya simen di tempat yang perlu , bagi tujuan kemudahan di masa hadapan.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hasil Cili Musim Pertama

Hasil MusimPertama Alhamdulillah

Fertigasi Cili Besar