Cuci Sabut Dalam Polibag


Sabut , saya tidak membelinya seperti pada mula-mula saya ingin menanam cili kulai ,
Polibag yang telah sedia ada sabutnya, saya kurangkan separuh dari keadaan asal
Pokok yang sudah tamat tempohnya saya cabut dan
bakar
Saya biarkan sabut tersebut berhujan berpanas
Kebetulan cuaca pada minggu lepas tiada hujan yang membasahi bumi




Saya menggunakan kapur barus untuk mencuci sabut saya di dalam polibag
Kapur barus berbentuk bulat saya rendamkan semalaman
Saya aduk /gaulkan dengan air biasa
Satu polibag saya siram hingga memenuhi ruang atas, senang kata hingga lemaslah sabut tu dalam polibag.
Sehari saya hanya siram/cuci sekali sahaja
Hungga kini telah tiga kali saya siram dengan kapur barus
Tujuan saya siran dengan kapur barus adalh untuk meneutralkan asid yang ada di dalam sabut tersebut dengan perlahan lahan


4 comments:

  1. Hi! Please join me on WowApp. Visit my personal page at https://wowapp.com/w/iemanaqmar and see what it is all about. Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujan dan panas juga membantu dlm ptoses menvuci sabut dlm polibag

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hasil Cili Musim Pertama

Hasil MusimPertama Alhamdulillah

Fertigasi Cili Besar